Am aflat, cu această ocazie că sunt ţigan

Una din cele mai vechi, interesante şi frecvente dispute filosofice se referă la procesul cunoaşterii şi al autocunoaşterii. “Gnose seauton”spuneau vechii greci, “cunoaşte-te pe tine însuţi” ar fi traducerea românească a acestui dicton.
Mi-am dat seama de înţelepciunea acestuia când, împins şi eu de curiozităţi normale şi acceptabile, am îndrăznit, în ciuda severelor restricţii impuse de propriul buget, să întreprind o călătorie prin câteva ţări europene, unele mai răsărite decât România mea natală, altele aflate cam în aceeaşi situaţie, dar cu lideri şi guverne ceva mai aplecate la nevoile şi interesele statelor în fruntea cărora se află.
Această călătorie mi-a produs neplăcuta surpriză de a conştientiza că am trait pâna la vârsta pe care o am crezând că sunt şi eu un exemplar, deşi nu prea reuşit, al rasei umane, cu un nivel de educaţie care să-mi permită să mă comport şi să acţionez civilizat în interacţiunea cu alte persoane, fie ele şi de altă etnie. In plus, am şi oarece studii şi nu am intrat niciodată în conflict cu autorităţile pentru cauze civile sau penale. Ei bine, nu. Deşi am ochi albaştri şi, ca să folosesc o expresie “franţuzească”, fair complexion, la auzul faptului că provin din România, toţi interlocutorii, deşi eram la prima întâlnire, păreau să mă cunoască mai bine decât mine. Am aflat, cu această ocazie că sunt ţigan,(indoeuropean), hoţ, cerşetor, needucat, nespălat şi că provin din ţara romilor în care, vorba lui Bismarck, nu există o etnie, ci o profesie.

Până la urmă am ajuns la părerea că a circula prin lume este o activitate instructivă care iţi oferă posibilitatea să te cunoşti mai bine, să afli despre tine lucruri pe care nu le ştiai, să te vezi cu ochii altora. In definitiv ăsta este şi scopul cunoaşterii şi, mai ales, al autocunoaşterii, să vezi alti oameni, alte obiceiuri, să asculţi alte păreri.

Acum ştiu exact cine sunt şi unde imi este locul. Revenit acasă am început să fac cercetari în arborele genealogic pentru a-mi căuta originile, atât de evidente pentru alţii, dar mie încă necunoscute. Sper ca cercetările să ducă la concluzia că sunt urmaşul unui maharajah indian şi că am dreptul la o moştenire fabuloasă. Voi călători atunci prin lume cu alt paşaport şi cu alt prestigiu. Dacă nu, voi rămâne în ţară, de unde îmi propun să nu mai ies pentru a nu deranja prin prezenţa mea indică pe ceilalţi europeni fără prefix.

Imagine

Lasă un răspuns

